Overgang

De overgang

De overgang, voor veel vrouwen is het een periode waar ze een beetje tegenop zien. Dat komt naar mijn idee ook door het beeld dat ervan geschetst wordt. Over de overgang hoor je vaak een hele rij klachten die je kunt hebben, waarvan opvliegers de meest bekende is. Dat er ook positieve kanten zitten aan de overgang wordt nauwelijks belicht.

Het was voor mij een eye opener om te ontdekken dat de Oosterse geneeswijzen een totaal andere kijk hebben op de overgang. In plaats van deze periode te beschrijven op basis van het welbekende rijtje klachten, zien zij dit als een transformatieproces, een overgang naar een nieuwe fase. Wanneer je daarbij klachten ervaart, is dat een signaal van onbalans. Wanneer je de balans terugbrengt, verdwijnen de klachten vanzelf.

Dit beeld alleen al maakte mij een stuk positiever in de tijd dat ik in de overgang kwam. Ik merkte ook hoe effectief het was. Kleine aanpassingen zorgden ervoor dat ik beter ging slapen, dat mijn opvliegers minder werden en zelfs helemaal verdwenen. Ik ging ook Qigong beoefenen. Qigong is de Chinese vorm van yoga en dit is onderdeel van de Chinese geneeskunde. De oefeningen zijn heel rustig en door een gerichte strekking van het lichaam zorgen ze voor een betere doorstroming in bepaalde organen. Ik kreeg meer energie, de opvliegers verminderden en mijn hoofd bleef helder.

Mijn boek

De effectiviteit van de (vaak simpele) tips vanuit de Chinese geneeskunde is zo groot dat ik dit moest gaan delen. De overgang kan een prachtige periode zijn, als je vóór en tijdens de overgangsjaren goed voor jezelf zorgt. Goed voor jezelf zorgen klinkt een beetje gemakkelijk, want weet maar eens hóe. De Chinese geneeskunde geeft daar heel veel tips voor. Tijdens het geven van workshops over dit onderwerp merkte ik dat het veel resultaat had. Vrouwen melden dat ze beter slapen, minder opvliegers hebben en beter kunnen omgaan met stress of hartkloppingen. Alle tips en informatie die ik jarenlang heb verzameld en in de praktijk heb getest heb ik gebundeld in een boek, om nog meer vrouwen te kunnen helpen. De tips zijn heel divers, het varieert van voeding, leefstijl, oefeningen tot emoties en bewustzijn.

Ben je nog niet in de overgang? Dat is een voordeel, want dan kun je signalen van de overgang gemakkelijker herkennen en er meteen op inspelen. Wist je trouwens dat het juist belangrijk is om de jaren vóór de overgang goed voor jezelf te zorgen? Dat helpt je makkelijker door de overgang heen. Dat had ik zelf graag eerder geweten! Het is mijn wens zo veel mogelijk vrouwen te helpen soepel door de overgang te komen en dit als een waardevolle transitie te zien.

 

Mijn boek ‘De overgang, jouw tweede lente’ komt deze zomer uit. Het wordt een prachtige uitgave met foto’s bij de oefeningen. Wil je het boek niet missen? Meld je dan hier aan voor de voorinschrijving, of schrijf je in voor de nieuwsbrief. Je krijgt dan een melding zo gauw het boek op de markt verschijnt.